Vastuullisuus, yritysvastuu, resurssit, osallistaminen

Kaikki viisaus ei asu minussa

Yrittäminen on mielenkiintoista, haastavaa ja antoisaa, ja jokainen yrittäjä on oman yrityksensä ja oman liiketoimintaympäristönsä paras asiantuntija. Yrittäjillä on paljon viisautta, osaamista ja kykyä selviytyä monista tilanteista. Yrittäjällä voi olla ainutlaatuinen näkemys liiketoiminnastaan ja hän voi olla – ainakin omasta mielestään – pätevin monella alalla. Meidän jokaisen resurssit ovat kuitenkin Lue lisää

Yritysvastuu, vastuullisuusstrategia

Mitä vastuullisuusstrategian rakentaminen vaatii yritykseltä?

Jokainen yritys hyötyy siitä, että sille tehdään vastuullisuusstrategia. Isommille yrityksille varautuminen lisääntyvään sääntelyyn ja ennakointi ovat merkittävässä roolissa. Lisääntyvä sääntely aiheuttaa myös sen, että pienemmätkin yritykset, joita varsinainen sääntely ei koske, joutuvat tekemisiin vastuullisuusasioiden kanssa viimeistään siinä vaiheessa, kun niiltä aletaan edellyttää vastuullisuusstrategiaa ja -raportointia osana toimitusketjua tai kilpailutuksiin osallistumista. Lue lisää

Yritysvastuu, toimintaympäristö

Toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Pienten ja keskisuurten yritysten toimintaympäristö muodostuu monista tekijöistä, kuten henkilöstöstä, asiakkaista, markkinoista, kilpailusta tai vaikkapa lainsäädännöstä. Resurssit, eli käytännössä aika ja raha määrittävät myös usein liiketoiminnan ja sen kehittämisen puitteita erityisesti pk-yrityksissä. Julkinen keskustelu sekä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset asettavat nekin askelmerkkejä myös pk-yritysten toimintaympäristölle. Menestyäkseen yrityksen on oltava aktiivinen Lue lisää

Yrityksen digitaalinen tulevaisuus

Digitaalinen tulevaisuus ja kestävä menestys: pk-yritysten vastuullisuustyön näkymät

Pienet ja keskisuuret yritykset muodostavat Suomen elinkeinoelämän selkärangan. Vuonna 2021 maassamme toimi noin 500 000 yritystä, joista yli 99 prosenttia oli alle 250 työntekijän pk-yrityksiä, työllistäen koko maan työvoimasta noin 63 prosenttia. Pk-yritysten liikevaihto oli 273,6 miljardia euroa eli 56 prosentti kaikesta yritysten tuottamasta liikevaihdosta. Tämä kuvastaa pk-sektorin merkitystä Suomen Lue lisää

Hiilijalanjälki, yritysvastuu

Yrityksen hiilijalanjäljen laskenta

Hiilijalanjälki alkaa käsitteenä olla useimmille ihmisille ja yrityksille tuttu. Hiilijalanjälkihän kuvaa ihmisen, yrityksen tai yksittäisen tuotteen ilmastovaikutuksia, jotka saadaan laskemalla yhteen kaikki tarkastelun kohteen elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt muutettuina hiilidioksidisekvivalenteiksi (CO2-ekv). Koska esimerkiksi metaani on ilmastolle paljon haitallisempaa kuin hiilidioksidi, on sen vaikutus kasvihuoneilmiön voimistumiseen yhteismitallistettu hiilidioksidiekvivalenteiksi käyttämällä sen haitallisuuden mukaista Lue lisää

yritysvastuu, olennaisuuden arviointi

Olennaisuuden arviointi yritysvastuutyössä

Yritysvastuutyö on laaja kokonaisuus, johon liittyy paljon vaiheita ja työtä etenkin aloitusvaiheessa eli silloin, kun aletaan rakentaa yritykselle vastuullisuusstrategiaa. Olennaisuuden arvioinnilla on tässä merkittävä rooli, sillä kaikkea ei voi eikä kannata yrittää tehdä, vaan vastuullisuustyössäkin on keskityttävä yrityksen toiminnan olennaisiin vaikutuksiin, riskeihin ja mahdollisuuksiin. Keskittymällä olennaiseen saadaan vastuullisuustyössäkin aikaan parhaat Lue lisää

Sidosryhmätyö

Sidosryhmätyö yritystoiminnan kehittämisen työkaluna

Yritystoiminnan – ja miksei instituutioiden ja yhdistystenkin – yhteydessä puhutaan paljon sidosryhmätyöstä ja siitä, kuinka tärkeää se on. Mitä ne sidosryhmät ovat, ja miksi työ niiden kanssa on niin tärkeää? Kukaan ei ole yksin, ei edes yksinyrittäjä. Aina hommassa on mukana joku, johon yrityksen toiminta vaikuttaa, tai joka omalla toiminnallaan Lue lisää

Muutos kaipaa johtajuutta

Muutos kaipaa johtajuutta

Johtaminen on mielenkiintoinen ja tunteita herättävä aihe, onhan siinä pohjimmiltaan kysymys meistä ihmisistä ja siitä, miten meitä kohdellaan. Asia on aina ajankohtainen, sillä vaikka trendit tulevat ja menevät, johtamisen periaatteet pysyvät samoina. Johtamista itsessään en tässä lähde nyt määrittelemään, jokainen voi itse tutustua netistä löytyviin johtamisen määritelmiin ja valita niistä Lue lisää

Arvo, arvonmuodostus

Arvonmuodostus – tarpeiden ja tunteiden sekamelska

Arvolupaus on yritystoiminnan strateginen työkalu, jolla yritys ilmentää sitä arvoa, jonka asiakas saa hankkiessaan yrityksen palvelun tai tuotteen. Arvolupauksella yritys siis kertoo, mitä hyötyä tuotteesta on asiakkaalle. Tämä hyöty voi olla esimerkiksi ratkaisu tiettyyn ongelmaan, tuotteen tai palvelun asiakkaalle tuoma helppous tai nopeus tai vaikkapa lisääntynyt turvallisuus. Mistä tuotteen tai Lue lisää

yritysvastuu, vastuullisuus

Rakas raportti

Kaikki ovat niitä lukeneet, ja melkein kaikki ainakin joskus kirjoittaneet. Raportti on perusviestintää, jolla dokumentoimme tietoa ja välitämme sitä eteenpäin. Raportilla jaamme tietoa toiminnasta ja tutkimustuloksista tai vain ilmoitamme tapahtuneesta. Raportti voi olla myös vaikuttamisen väline, jolla voidaan ohjata toimintaa haluttuun suuntaan. Loppujen lopuksi tiivis ja olennaisuuteen keskittyvä raportti on Lue lisää

fiFI