Yrityksen vastuullisuustyön strateginen johtaminen

Yrityksen vastuullisuustyön strateginen johtaminen

Yrityksen vastuullisuustyö on parhaimmillaan kokonaisvaltaista, strategista ja vaikuttavaa toimintaa, jolla liitetään eettiset, taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristönäkökulmat yrityksen liiketoiminnan ytimeen. Se ei rajoitu lakien ja säädösten noudattamiseen, vaan on aloitteellista ja luovaa toimintaa, joka luo arvoa yritykselle, sen sidosryhmille ja yhteiskunnalle. Vastuullisuustyön strateginen johtaminen on avainasemassa yrityksen pitkäaikaisen menestyksen ja kestävän Lue lisää…

Sidosryhmätyö

Ihminen sidosryhmätyön keskiössä pk-yrityksen vastuullisuustyössä

Pk-yrityksissä vastuullisuustyö on laaja ja moniulotteinen prosessi, joka vaatii hyvää suunnittelua ja tarkkaa resurssien hallintaa. Keskeinen osa tätä työtä on sidosryhmätyö, joka toimii perustana yrityksen kestävälle ja vaikuttavalle toiminnan kehittämiselle. Sidosryhmien tunnistaminen, analysointi ja aktiivinen vuorovaikutus niiden kanssa ovat avainasemassa, kun pyritään luomaan pitkäjänteistä arvoa yritykselle ja sen sidosryhmille. – Lue lisää…

Viherpesu

EU-viherpesudirektiivin keskeinen sisältö ja vaikutukset kuluttajille ja pk-yrityksille

Euroopan parlamentin helmikuussa 2024 hyväksymällä viherpesudirektiivillä EU haluaa lopettaa viherpesun ja tarjota kuluttajille entistä luotettavampaa tietoa tuotteiden kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. Viherpesulla tarkoitetaan sitä, että kuluttajalle annetaan harhaanjohtava vaikutus tuotteen tai palvelun ympäristöystävällisyydestä. Viherpesudirektiivi pyrkii takaamaan, että kuluttajat voivat tehdä tietoon perustuvia ympäristöystävällisiä valintoja ostaessaan tuotteita ja palveluita. Direktiivi edellyttää, että Lue lisää…

Kaksoisolennaisuusanalyysi

CSR-direktiivin mukainen kaksoisolennaisuusanalyysi pk-yrityksissä

Yritysten kestävyysraportointidirektiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) ja sen mukainen kaksoisolennaisuusanalyysi ovat tuoneet uusia vaatimuksia ja mahdollisuuksia yritysten vastuullisuustyöhön. Vaikka direktiivi koskee pääasiassa suuria yrityksiä, myös pk-yritykset voivat hyötyä sen periaatteiden soveltamisesta. Tämä kirjoituksessa tarkastelen, mitä kaksoisolennaisuusanalyysi on ja mitä se käytännössä merkitsee pk-yrityksille, jotka eivät ole direktiivin mukaisen sääntelyn Lue lisää…

Muna vai kana?

Kumpi oli ensin, yrityksen vastuullisuusstrategia vai -raportti? Yritysten kestävyysraportoinnin CSRD-direktiivin (Corporate Sustainability Reporting Directive) asteittainen voimaantulo on aiheuttanut säpinää ennen kaikkea suurissa alle 500 henkilöä työllistävissä yrityksissä, jotka ovat ensi vuonna tulossa raportointivelvollisuuden piiriin. Myös monessa keskisuuressa enintään 250 työntekijän yrityksessä, joissa raportointivelvollisuuden rajat alkavat lähestyä, mietitään raportointivelvollisuuden mukanaan tuomia Lue lisää…

Kaikki viisaus ei asu minussa

Kaikki viisaus ei asu minussa

Yrittäminen on mielenkiintoista, haastavaa ja antoisaa, ja jokainen yrittäjä on oman yrityksensä ja oman liiketoimintaympäristönsä paras asiantuntija. Yrittäjillä on paljon viisautta, osaamista ja kykyä selviytyä monista tilanteista. Yrittäjällä voi olla ainutlaatuinen näkemys liiketoiminnastaan ja hän voi olla – ainakin omasta mielestään – pätevin monella alalla. Meidän jokaisen resurssit ovat kuitenkin Lue lisää…

Vastuullisuusstrategian rakentaminen

Mitä vastuullisuusstrategian rakentaminen vaatii yritykseltä?

Jokainen yritys hyötyy siitä, että sille tehdään vastuullisuusstrategia. Isommille yrityksille varautuminen lisääntyvään sääntelyyn ja ennakointi ovat merkittävässä roolissa. Lisääntyvä sääntely aiheuttaa myös sen, että pienemmätkin yritykset, joita varsinainen sääntely ei koske, joutuvat tekemisiin vastuullisuusasioiden kanssa viimeistään siinä vaiheessa, kun niiltä aletaan edellyttää vastuullisuusstrategiaa ja -raportointia osana toimitusketjua tai kilpailutuksiin osallistumista. Lue lisää…

Toimintaympäristön haasteet

Toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Pienten ja keskisuurten yritysten toimintaympäristö muodostuu monista tekijöistä, kuten henkilöstöstä, asiakkaista, markkinoista, kilpailusta tai vaikkapa lainsäädännöstä. Resurssit, eli käytännössä aika ja raha määrittävät myös usein liiketoiminnan ja sen kehittämisen puitteita erityisesti pk-yrityksissä. Julkinen keskustelu sekä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset asettavat nekin askelmerkkejä myös pk-yritysten toimintaympäristölle. Menestyäkseen yrityksen on oltava aktiivinen Lue lisää…

Yrityksen digitaalinen tulevaisuus

Digitaalinen tulevaisuus ja kestävä menestys: pk-yritysten vastuullisuustyön näkymät

Pienet ja keskisuuret yritykset muodostavat Suomen elinkeinoelämän selkärangan. Vuonna 2021 maassamme toimi noin 500 000 yritystä, joista yli 99 prosenttia oli alle 250 työntekijän pk-yrityksiä, työllistäen koko maan työvoimasta noin 63 prosenttia. Pk-yritysten liikevaihto oli 273,6 miljardia euroa eli 56 prosentti kaikesta yritysten tuottamasta liikevaihdosta. Tämä kuvastaa pk-sektorin merkitystä Suomen Lue lisää…

Hiilijalanjäljen laskenta

Yrityksen hiilijalanjäljen laskenta

Hiilijalanjälki alkaa käsitteenä olla useimmille ihmisille ja yrityksille tuttu. Hiilijalanjälkihän kuvaa ihmisen, yrityksen tai yksittäisen tuotteen ilmastovaikutuksia, jotka saadaan laskemalla yhteen kaikki tarkastelun kohteen elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt muutettuina hiilidioksidisekvivalenteiksi (CO2-ekv). Koska esimerkiksi metaani on ilmastolle paljon haitallisempaa kuin hiilidioksidi, on sen vaikutus kasvihuoneilmiön voimistumiseen yhteismitallistettu hiilidioksidiekvivalenteiksi käyttämällä sen haitallisuuden mukaista Lue lisää…