Kaikki ovat niitä lukeneet, ja melkein kaikki ainakin joskus kirjoittaneet. Raportti on perusviestintää, jolla dokumentoimme tietoa ja välitämme sitä eteenpäin. Raportilla jaamme tietoa toiminnasta ja tutkimustuloksista tai vain ilmoitamme tapahtuneesta. Raportti voi olla myös vaikuttamisen väline, jolla voidaan ohjata toimintaa haluttuun suuntaan. Loppujen lopuksi tiivis ja olennaisuuteen keskittyvä raportti on aina myös kirjoittajansa tulkinta raportin kohteesta.

Raportti on paperi, artikkeli, ilmoitus tai niiden kaltainen selostus, joka pitää sisältää yksityiskohtaista tietoa, jonka joku on kerännyt havainnoimalla, selvittämällä tai muulla tutkimuksella. (Dictionary.com)

Raportti on myös oppimisen väline. Raportti saa kirjoittajansa perehtymään aiheeseen ja selvittämään sen taustat ja siihen vaikuttavat asiat. Raporttiin on helppo yhdistää myös omia tutkimuksia, niistä saatuja tuloksia ja tehtäviä johtopäätöksiä. Oppimisympäristössä raportti toimii myös reflektion välineenä: mitä opin, missä onnistuin ja missä minulla on vielä kehittämistä? Yhdessä kirjoitettu raportti opettaa toisten kuuntelemista, itselle vieraiden työskentelytapojen ja näkökulmien ymmärtämistä ja yhteisten sävelten löytämistä.

Hämeen Ammattikorkeakoulun kestävän kehityksen koulutuksessa raportti kuuluu oppimisen perusmenetelmiin. Olen kirjoittanut opinnoissani tähän menessä 23 raporttia. Näistä 10 suomenkielistä yksin (313 sivua), 8 suomenkielistä tiimeissä (147 sivua), 2 englanninkielistä yksin (32 sivua) ja 3 englanninkielistä tiimeissä (80 sivua). Vielä on yksi noin 40 sivun englanninkielinen tiimiraportti työn alla, joten sen valmistuttua erilaisia raportteja on opintojen aikana kertynyt runsaat 600 sivua.

Tämä voi jonkun mielestä kuulostaa paljolta, joten täytynee tässä kohtaa tunnustaa, että nuo luvut sisältävät muutaman opinto-ohjelman ulkopuolisen kurssin. Ihan pelkästä raportoinnista eivät HAMK:n kestävän kehityksen opinnot sentään koostu, vaan niihin sisältyy todella paljon kaikkea muutakin mielenkiintoista.

Mitä tämä hillitön raportointi on minulle antanut? Olen kokenut raportin hyvänä ja tehokkaana oppimisen välineenä, niin aiheiden kuin tiimityöskentelynkin kannalta. Raporttien kirjoittaminen on saanut minut innostumaan aiheista ja perehtymään niihin eri näkökulmista, opettanut minua etsimään ja löytämään luotettavaa tietoa, analysoimaan aineistoja ja löytämään niistä olennaisen. Raportit ovat opettaneet minua tiivistämään ja kehittäneet samalla myös kirjallista ilmaisutaitoani. Lisäksi raportit ovat minulle dokumentteja, joissa oppimani pysyy tallessa ja joilla voin jakaa löytämääni ja omaksumaani tietoa ja siitä tekemiäni päätelmiä.

Näen raportin ennen kaikkea mahdollisuutena niin yksilön ja tiimin, mutta myös organisaation kannalta. Hyvin laadittu raportti on tehokas oppimisväline. Organisaatiossa se on päätöksenteon vankka apuväline, jolla asioita pystytään todentamaan, jäsentämään, dokumentoimaan ja viemään eteenpäin. Sellainen se on, tämä rakas raportti.

Rakas raportti. Oleellisimmat asiat tiivistettyinä yhteen diaan.