Muutos kaipaa johtajuutta

Muutos kaipaa johtajuutta

Johtaminen on mielenkiintoinen ja tunteita herättävä aihe, onhan siinä pohjimmiltaan kysymys meistä ihmisistä ja siitä, miten meitä kohdellaan. Asia on aina ajankohtainen, sillä vaikka trendit tulevat ja menevät, johtamisen periaatteet pysyvät samoina. Johtamista itsessään en tässä lähde nyt määrittelemään, jokainen voi itse tutustua netistä löytyviin johtamisen määritelmiin ja valita niistä itselleen tarkoituksiinsa parhaiten sopivan. Sen sijaan tarkastelen tässä muutoksen ja johtamisen välistä suhdetta. Turvallisuus on yksi merkittävistä tarpeistamme. Olemme tyytyväisiä, kun asiat rullaavat totuttua rataansa Lue lisää…

Arvo, arvonmuodostus

Arvonmuodostus – tarpeiden ja tunteiden sekamelska

Arvolupaus on yritystoiminnan strateginen työkalu, jolla yritys ilmentää sitä arvoa, jonka asiakas saa hankkiessaan yrityksen palvelun tai tuotteen. Arvolupauksella yritys siis kertoo, mitä hyötyä tuotteesta on asiakkaalle. Tämä hyöty voi olla esimerkiksi ratkaisu tiettyyn ongelmaan, tuotteen tai palvelun asiakkaalle tuoma helppous tai nopeus tai vaikkapa lisääntynyt turvallisuus. Mistä tuotteen tai palvelun arvo yksilölle muodostuu? Vaikka arvo ja sen muodostuminen ovat yksilölle subjektiivisia asioita, eli riippuvaista yksilön omista käsityksistä, kokemuksista ja näkemyksistä ja hänen niiden perusteella Lue lisää…

yritysvastuu, vastuullisuus

Rakas raportti

Kaikki ovat niitä lukeneet, ja melkein kaikki ainakin joskus kirjoittaneet. Raportti on perusviestintää, jolla dokumentoimme tietoa ja välitämme sitä eteenpäin. Raportilla jaamme tietoa toiminnasta ja tutkimustuloksista tai vain ilmoitamme tapahtuneesta. Raportti voi olla myös vaikuttamisen väline, jolla voidaan ohjata toimintaa haluttuun suuntaan. Loppujen lopuksi tiivis ja olennaisuuteen keskittyvä raportti on aina myös kirjoittajansa tulkinta raportin kohteesta. Raportti on paperi, artikkeli, ilmoitus tai niiden kaltainen selostus, joka pitää sisältää yksityiskohtaista tietoa, jonka joku on kerännyt havainnoimalla, Lue lisää…

Vastuullisuustyön mittarointi

Vastuullisuustyön mittarointi

Yritysvastuutyön periaatteiden mukaisesti vastuullisuuden tulee olla osa yrityksen strategiaa, eli sen pitää olla kiinni yrityksen jokapäiväisessä tekemisessä. Hommassa pitää olla selkeät tavoitteet, ja näiden tavoitteiden pitää liittyä olennaisesti yrityksen ydinliiketoimintaan. Ja koska yritysvastuutyö on tavoitteellista, pitää sen olla myös mitattavissa. Muutenhan me emme tietäisi, mitä olemme saaneet aikaan ja mitä pitää vielä tehdä. Aina kun yrityksiltä kysytään, mikä niiden mielestä on hankalaa vastuullisuustyössä, nousee esiin vastuullisuustyön mittarointi. Mitä pitäisi mitata, ja ennen kaikkea, miten pitäisi Lue lisää…

Viherpesu, yritysvastuu, vastuullisuus

Viherpesu – lyhyt oppimäärä

Viherpesusta puhutaan paljon, onhan vastuullisuus ja kaikki siihen liittyvä ajankohtaisempaa kuin koskaan, ja siis todella pop. Mitä meidän jokaisen tulee tietää viherpesusta, jotta tiedämme mistä puhutaan ja mitä vaikutusta sillä on? Googlaamalla asialle löytyy paljon selityksiä ja toinen toistaan nokkelampia määritelmiä. Siellä puhutaan muun muassa maineen puhdistamisesta, mielikuvien luomisesta ja mielikuvamarkkinoinnista. Puhutaan myös valheista ja osatotuuksista. Näitä kaikkiahan viherpesu eittämättä on. Ilmiöstä on jopa kirjoitettu kirja, Otavan kustantama Viherpesuopas. Tätä Antti Isokankaan, Jani Niipolan ja Lue lisää…

Arvot, missio, visio

Arvot, missio ja visio – mitä ne ovat ja mihin niitä tarvitaan?

Yritysvastuun yhteydessä puhutaan usein yrityksen arvoista, missiosta ja visiosta. Tämä on ymmärrettävää, sillä ne luovat pohjan yrityksen kulttuurille ja toimintatavoille, myös vastuullisuudelle. Meidän jokaisen arvot luovat pohjan sille, miten toimimme ja miten reagoimme asioihin. Toiselle perhe ja sitoutuminen voivat olla tärkeitä arvoja, kun toinen taas arvostaa vapautta ja riippumattomuutta. Toiselle rehellisyys ja suoraselkäisyys ovat jokapäiväinen toimintapa, kun taas joku toinen voi olla näiden suhteen merkittävästikin joustavampi. Ihan samalla tavalla yrityksen arvot määrittelevät yrityskulttuuria ja näkyvät Lue lisää…

Yrityksen vastuullisuusstrategia

Miten minun yritykseni voisi tehdä yritysvastuutyötä?

Yritysvastuu ja siihen liittyvät asiat mielletään helposti suuryrityksille kuuluviksi hommiksi. Niillä on yritysvastuun toteuttamiseen tarvittavaa rahaa ja muita resursseja, ja sitä paitsi, sääntely eli lainsäätäjän määräävät velvoitteet koskevat vain niitä. Niinpä pienemmät yritykset eivät välttämättä tule edes pohtineeksi miten ne voisivat toteuttaa yritysvastuuta. Järjestelmälliseen yritysvastuutyöhön ryhtyminen on yritystoiminnan strateginen päätös. Järjestelmällisellä tarkoitan tässä suunnitelmallista ja tavoitteellista yritysvastuutyötä erona siihen, että suurin osa yrityksistä jo tekee ja toteuttaa yritysvastuuta arjessaan joko huomaamattaan tai muuten sitä sen Lue lisää…

yritysvastuu, vastuullisuus, pk-yritys

Yritysvastuu pk-yrityksissä – mitä hyötyä?

Tilastokeskuksen mukaan pienet ja keskisuuret enintään 249 työntekijää työllistävät yritykset työllistävät Suomessa 63,9 % kaikesta yritysten työllistämästä työvoimasta, eli 897 000 henkilöä. Vuonna 2021 99,8 % Suomessa toimivista yrityksistä oli pk-yrityksiä ja näistä ylivoimaisesti suurin osa, eli 94,9 % oli alle 10 hengen mikroyrityksiä. Näistä luvuista jokainen ymmärtää, että pk-yrityksillä on valtava vaikutus maamme talouteen ja yhteiskunnalliseen hyvinvointiimme. Nämä vaikutukset eivät enää rajoitu siihen, että yritystoiminta on kannattavaa ja tuottaa voittoa. Yhteiskunta, eli me ihmiset odotamme Lue lisää…

Käkikuu Mitä kestävyys tarkoittaa

Mitä kestävyys tarkoittaa?

Käsite vastuullisuus on kaikkien huulilla. Tämän tietää viimeistään siitä, että jo taksikuskitkin saattavat avata keskustelun aiheesta tai ainakin ottavat kantaa yritysten vastuullisuuteen tai sen puutteeseen. Vastuullisuudesta kohistaan nyt niin paljon, etteivät toiset halua enää edes kuulla koko asiasta. Mutta mistä tämä vastuullisuusbuumi johtuu, mistä se tulee ja mitä sen takana on? Yritysvastuun lyhyt oppimäärä voidaan kiteyttää seuraavaan kolmeen lauseeseen: Ihmisen aiheuttama valmista-osta-heitä pois -taloudesta johtuva ilmastonmuutos pakottaa meidät tekemään asialle jotain, mitä pikemmin sitä parempi. Lue lisää…