Vastuullisuus, yritysvastuu, resurssit, osallistaminen

Kaikki viisaus ei asu minussa

Yrittäminen on mielenkiintoista, haastavaa ja antoisaa, ja jokainen yrittäjä on oman yrityksensä ja oman liiketoimintaympäristönsä paras asiantuntija. Yrittäjillä on paljon viisautta, osaamista ja kykyä selviytyä monista tilanteista. Yrittäjällä voi olla ainutlaatuinen näkemys liiketoiminnastaan ja hän voi olla – ainakin omasta mielestään – pätevin monella alalla. Meidän jokaisen resurssit ovat kuitenkin Lue lisää

Yritysvastuu, vastuullisuusstrategia

Mitä vastuullisuusstrategian rakentaminen vaatii yritykseltä?

Jokainen yritys hyötyy siitä, että sille tehdään vastuullisuusstrategia. Isommille yrityksille varautuminen lisääntyvään sääntelyyn ja ennakointi ovat merkittävässä roolissa. Lisääntyvä sääntely aiheuttaa myös sen, että pienemmätkin yritykset, joita varsinainen sääntely ei koske, joutuvat tekemisiin vastuullisuusasioiden kanssa viimeistään siinä vaiheessa, kun niiltä aletaan edellyttää vastuullisuusstrategiaa ja -raportointia osana toimitusketjua tai kilpailutuksiin osallistumista. Lue lisää

Yritysvastuu, toimintaympäristö

Toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Pienten ja keskisuurten yritysten toimintaympäristö muodostuu monista tekijöistä, kuten henkilöstöstä, asiakkaista, markkinoista, kilpailusta tai vaikkapa lainsäädännöstä. Resurssit, eli käytännössä aika ja raha määrittävät myös usein liiketoiminnan ja sen kehittämisen puitteita erityisesti pk-yrityksissä. Julkinen keskustelu sekä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset asettavat nekin askelmerkkejä myös pk-yritysten toimintaympäristölle. Menestyäkseen yrityksen on oltava aktiivinen Lue lisää

Yrityksen digitaalinen tulevaisuus

Digitaalinen tulevaisuus ja kestävä menestys: pk-yritysten vastuullisuustyön näkymät

Pienet ja keskisuuret yritykset muodostavat Suomen elinkeinoelämän selkärangan. Vuonna 2021 maassamme toimi noin 500 000 yritystä, joista yli 99 prosenttia oli alle 250 työntekijän pk-yrityksiä, työllistäen koko maan työvoimasta noin 63 prosenttia. Pk-yritysten liikevaihto oli 273,6 miljardia euroa eli 56 prosentti kaikesta yritysten tuottamasta liikevaihdosta. Tämä kuvastaa pk-sektorin merkitystä Suomen Lue lisää

Hiilijalanjälki, yritysvastuu

Yrityksen hiilijalanjäljen laskenta

Hiilijalanjälki alkaa käsitteenä olla useimmille ihmisille ja yrityksille tuttu. Hiilijalanjälkihän kuvaa ihmisen, yrityksen tai yksittäisen tuotteen ilmastovaikutuksia, jotka saadaan laskemalla yhteen kaikki tarkastelun kohteen elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt muutettuina hiilidioksidisekvivalenteiksi (CO2-ekv). Koska esimerkiksi metaani on ilmastolle paljon haitallisempaa kuin hiilidioksidi, on sen vaikutus kasvihuoneilmiön voimistumiseen yhteismitallistettu hiilidioksidiekvivalenteiksi käyttämällä sen haitallisuuden mukaista Lue lisää

yritysvastuu, olennaisuuden arviointi

Olennaisuuden arviointi yritysvastuutyössä

Yritysvastuutyö on laaja kokonaisuus, johon liittyy paljon vaiheita ja työtä etenkin aloitusvaiheessa eli silloin, kun aletaan rakentaa yritykselle vastuullisuusstrategiaa. Olennaisuuden arvioinnilla on tässä merkittävä rooli, sillä kaikkea ei voi eikä kannata yrittää tehdä, vaan vastuullisuustyössäkin on keskityttävä yrityksen toiminnan olennaisiin vaikutuksiin, riskeihin ja mahdollisuuksiin. Keskittymällä olennaiseen saadaan vastuullisuustyössäkin aikaan parhaat Lue lisää

CSRD-raportointi

Mitä yritysten vastuullisuusraportoinnin CSRD-direktiivin mukaiset ESRS-standardit pitävät sisällään – mitä asioita yritykset tulevaisuudessa raportoivat?

Tammikuussa 2023 voimaan astunut EU:n Yritysten kestävyysraportointidirektiivi (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) tuo yritysvastuun raportoinnin perinteisen tilinpäätösraportoinnin rinnalle yhdenvertaiseksi osaksi yrityksen tilinpäätöstä ja vuosikertomusta. Tämä on merkittävä muutos, joka asettaa askelmerkit koko yritysraportoinnin tulevaisuudelle kaikenkokoisissa yrityksissä. Direktiivin mukaisissa ESRS-standardeissa (European Sustainability Reporting Standards) määritetään tiedot, jotka yritysten on raportoitava olennaisiksi Lue lisää

Vastuullisuusviestintä

Vastuullinen (vastuullisuus)viestintä

Viestintä on tunnetusti taitolaji. Törmäämme medioissa päivittäin esimerkkeihin huonosta ja epäonnistuneesta viestinnästä: milloin poliitikot ja puolueet sekoilevat lausunnoissaan tai yritykset kompuroivat erityisesti silloin, kun jäävät rysän päältä kiinni jostain hölmöilystään. Kaikista näistä jokapäiväisistä viestinnän karilleajoista huolimatta meidän yrityksenä ja organisaationa on uskallettava viestiä – myös vastuullisuudesta. En nyt lähde tässä Lue lisää

Sidosryhmätyö

Sidosryhmätyö yritystoiminnan kehittämisen työkaluna

Yritystoiminnan – ja miksei instituutioiden ja yhdistystenkin – yhteydessä puhutaan paljon sidosryhmätyöstä ja siitä, kuinka tärkeää se on. Mitä ne sidosryhmät ovat, ja miksi työ niiden kanssa on niin tärkeää? Kukaan ei ole yksin, ei edes yksinyrittäjä. Aina hommassa on mukana joku, johon yrityksen toiminta vaikuttaa, tai joka omalla toiminnallaan Lue lisää

Riskienhallinta

Riskienhallinta yritysvastuun työkaluna

Yritystoimintaan – niin kuin elämään yleensäkin – liittyy riskejä. Niitä ei kannata pelätä, eikä niitä tarvitse pelätä, varsinkaan jos tekee asialle jotain. Riskienhallinta on yksi yritysvastuutyön hyödyistä yrityksille, eikä sen merkitystä suinkaan pidä vähätellä. Riskienhallinta on kaiken yritystoiminnan tärkeä työkalu. Yrityksen kannalta riski kuvaa sitä mahdollisuutta, että tapahtuu jotain, mikä Lue lisää

fiFI