Kumpi oli ensin, yrityksen vastuullisuusstrategia vai -raportti?

Yritysten kestävyysraportoinnin CSRD-direktiivin (Corporate Sustainability Reporting Directive) asteittainen voimaantulo on aiheuttanut säpinää ennen kaikkea suurissa alle 500 henkilöä työllistävissä yrityksissä, jotka ovat ensi vuonna tulossa raportointivelvollisuuden piiriin. Myös monessa keskisuuressa enintään 250 työntekijän yrityksessä, joissa raportointivelvollisuuden rajat alkavat lähestyä, mietitään raportointivelvollisuuden mukanaan tuomia käytännön toimia.

Direktiivin mukaiset ESRS-standardit (European Sustainability Reporting Standards) määrittelevät hyvinkin laajasti ja kattavasti tiedot, jotka yritysten on raportoitava olennaisiksi katsomistaan ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintotapaansa liittyvistä kestävyysvaikutuksistaan, -riskeistään ja -mahdollisuuksistaan. Käytännössä jo julkaistut kaksi monialaista kaikkia direktiivin piiriin kuuluvia yrityksiä koskevat ja 10 aihekohtaista standardia kertovat, mitä ja miten yrityksen vastuullisuustyötä tulee jatkossa raportoida. Soppa sakenee, kun komissio julkaisee kesällä 2024 vielä kestävyysraportoinnin toimialakohtaiset standardit.

Raportointi on osa viestintää

Olen nyt jo muutamaan kertaan törmännyt tilanteeseen, jossa yritys tuskailee CSRD-direktiivin ja sen kapulakielisten ESRS-standardien kanssa ihmetellen, mistä aloittaa ja mitä pitäisi tehdä, että raportointiin päästään oikeasti kiinni. Kaikissa näissä tapauksissa yrityksessä on herätty vastuullisuustyön raportointiasiaan CSRD-direktiivin myötä. Yrityksissä ei ole tehty järjestelmällistä vastuullisuussuunnitelmaan perustuvaa vastuullisuustyötä ja yrityksen vastuullisuusstrategia puuttuu kokonaan.

Tässä yhteydessä on syytä selventää vastuullisuustyön eri osien rooleja yrityksen vastuullisuustyön kokonaisuudessa. Yrityksen vastuullisuusraportti on sen vastuullisuusstrategiaan perustuvaa viestintää, jolla yritys tekee vastuullisuustyönsä näkyväksi ja altistaa sen toimet ja tulokset sidosryhmien kriittiselle tarkastelulle. Raportti on osa yrityksen sidosryhmiensä kanssa vastuullisuustyöstään käymää keskustelua ja lisää molemminpuolista ymmärrystä yrityksen vastuullisuustyön tavoitteista ja merkityksistä.

Strategia luo pohjan ja näyttää suunnan yrityksen vastuullisuustyölle

Vastuullisuusstrategia mahdollistaa vaikuttavan ja resurssitehokkaan vastuullisuustyön yrityksessä. Toisin sanoen, ilman strategiaa ei ole mitään raportoitavaa. Vastuullisuusstrategiassaan yritys toteaa vastuullisuustyönsä nykytilan ja toimintaympäristön, kartoittaa ja priorisoi tärkeimmät sidosryhmänsä ja osallistaa ne vastuullisuustyönsä olennaisuuden arviointiin. Kaksoisolennaisuusanalyysissään yritys pohtii vastuullisuusseikkojensa ihmisiin ja ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia ja niiden taloudellisia vaikutuksia sekä yrityksestä ulospäin että ulkoapäin yritykseen. Tämä olennaisuuden arviointi mahdollistaa keskittymisen yrityksen ydinliiketoiminnan kannalta olennaisiin vastuullisuusasioihin vaikuttavasti ja resurssitehokkaasti ja auttaa tunnistamaan liiketoimintaan liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia vastuullisuuden näkökulmasta.

Vastuullisuusstrategiassaan yritys määrittää olennaisuusanalyysin perusteella päätetyille strategiakauden vastuullisuusteemoille tavoitteet, mittarit, hallintatavat ja vastuut yrityksessä. Samoin yritys luo vastuullisuustyölleen luotettavan raportointijärjestelmän ja ymmärrettävän viestinnän. Vastuullisuusstrategian jalkauttamisen jälkeen edetään välitavoitteiden kautta jatkuvasti parantaen kohti päämääriä. Yrityksen vastuullisuustyö on siis kokonaisvaltainen kokonaisuus, ja raportointi on osa tätä kokonaisuutta.

Note to self:

  • Vastuullisuustyö otetaan osaksi yrityksen liiketoimintastrategiaa siten, että se tukee sen ydinliiketoimintaa ja sen tavoitteita vastuullisuuden näkökulmasta
  • Vastuullisuusstrategia antaa ymmärryksen vastuullisuustyön roolista ja merkityksistä yrityksessä
  • Ennen raportointia yrityksellä pitää olla vastuullisuusstrategia ja selkeät vastuullisuustyön tavoitteet ja menetelmät
  • Vastuullisuusstrategia on vaikuttavan ja resurssitehokkaan vastuullisuustyön edellytys
  • Mitä pienemmät resurssit yrityksessä on, sitä tärkeämpää on toiminnan ja siis myös vastuullisuustyön suunnitelmallisuus
  • Yritys ei tee vastuullisuusraporttia, koska on pakko, vaan raportti tehdään yritystä ja sen sidosryhmiä varten
  • Vastuullisuustyön suunnitelmallinen mittaaminen, seuranta ja raportointi mahdollistavat vastuullisuustyön jatkuvan parantamisen
  • Vastuullisuusraportti ei ole itsetarkoitus, vaan yrityksen vastuullisuustyön todentamisen väline ja osa sen vastuullisuusviestintää, joka lisää yrityksen vastuullisuustyön arvoa
  • Ilman suunnitelmallista vastuullisuustyötä raportointi ei anna mitään arvoa yritykselle eikä sen sidosryhmille
  • Vastuullisuusstrategian tekemiseen kannattaa käyttää ulkopuolista apua, se säästää aikaa, rahaa ja hermoja
  • Takapuoli edellä puuhun ei kannata yrittää vastuullisuustyössäkään

0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *